Motor: ha tudsz anyázni, akkor még élsz

Totálkár két keréken


Lassan az utószezonba hajlik a motoros évad, de még a tél beállta előtt mindenképp meg akartam mutatni egy-két motoros esetet. Hogy ilyesmire bukkanjunk, a Harmati Yamahához látogattunk el.

A motor nagyon más műfaj, mint az autó. Harmati Árpáddal el lehet beszélgetni arról, hogyan is kell motorozni. Ő azt mondja, úgy kell viszonyulni a többiekhez, mintha láthatatlan lenne az ember. Folyamatosan figyelni, ki lép le elé, ki kanyarodik ki, nézni a lehetséges menekülési utakat. Itt az ember életéről van szó, nem úgy, mint autóban, ahol egy városi karambolnál nagy az anyagi kár, az ember meg kiszáll, és anyázik. Motoron egy szimpla városi baleset is olyan, hogy az már jó, ha egyáltalán anyázni tud az ember. Mert akkor még él.

Ezek az "én nem hibázok", "engem nem érhet baj, mert én óvatos vagyok" dolgok nem működnek, mindenki hibázik (neki elhihetjük), legfeljebb ott, akkor nem járt más, és nem lett baj. Máskor meg igen. Viszont a motorokban is igen tetemes károk bírnak keletkezni. Szóval egy értékes motorra cascót kell kötni, mert itt vagy nagyon kicsi a kár - karcok, horzsolások -, vagy óriási. Középút nincs.

Mostani példánk egy Yamaha FJR 1300 AS, foglalkozását tekintve tesztmotor. Karrierjét egy bukás törte ketté, szerencsére motorosáét nem.

A motoros balesetekkel az a baj, hogy az ütközést jobb elkerülni. Ha viszont elkerüli az ember, a kikerült autó/egyéb már nincs sehol, ellenben a motoros ott áll egy rommal. Szóval abban nem bízhat, hogy fizet a kötelező. Itt is volt valami autó a környéken, de csak egy biztos: a motor már a motoros nélkül csúszott be az árokba. Szerencsére, mert ott megakadt, majd a másik oldalával egy oszlopnak ütközve megállt.

Szinte be lehet rajzolni, hol is volt az oszlop: a tank, a burkolat és a kipufogócső sérülése tisztán mutatja. Körülötte minden ép, csak pont itt törött össze minden. Mint mesélik a szervizben, a motorok tényleg hihetetlen módon bírnak összetörni, például azt is nehéz megbecsülni egy csúszásnyom alapján, hogy valójában milyen sebességgel bukott a motoros. Mint Harmati Árpád mondja, ugyanolyan tempóval tudott tíz métert is, meg százat is csúszni, attól függően, hogy a motor milyen része érintkezett az aszfalttal. Az oszlopos találkozásról még annyit: szerencse, hogy a motoros nem volt már a motoron, mert akkor talán nem lenne jobb lába.

 

A közel kétmillióra taksált alkatrészköltség (munkadíj nélkül) egyik fontos tétele a tank: ez drága darab.

Ahogy a szinte összes körbetört műanyag elem is az. A fejidom különösen, mert az FJR esetében rengeteg elektronika van alatta, arról nem is beszélve, hogy még a szélvédő plexit is villanymotorral lehet állítani. Most mindez mehet a kukába.

A kuplungkar ellenben nem a bukás áldozata, mert az nincs ezen a verzión. Tudniillik a váltó automatizált, tehát a kuplungolást és a váltást léptetőmotorok végzik. A vezető a markolat melletti kapcsolókkal lépegethet, mint egy F1-váltó esetében.

A bukásvédő kis bütyök nem tört le, ez nagy szerencse, mert ilyen esetekben ez képes eldeformálni a vázat. És a gazdasági totálkárba vezető út vázdeformációval van kikövezve a motoros világban - hogy egy kis képzavarral éljek.

És a váltókar is elhajlott: a különleges váltót korábban ezzel is lehett kapcsolgatni. De ez már a múlt.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpark.blog.hu/api/trackback/id/tr65646832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gromek7 2008.09.04. 05:38:48

most már jöhetne egy bringás eset is

csavarkulcs78 2008.09.04. 07:33:16

Ha kétmilla az alkatrész most akkor egy kb 3,5 millás motorhoz és még nem is nagyon sérült. Akkor mennyi lenne összerakni ezt a bringát nulláról ha minden alakatrészt megrendelnél hozzá? 5 milla? Ez azért egy elég nagy nyereség a gyártónak.

poteka 2008.09.04. 09:38:49

Sokkal több lenne. Példának okáért vadiúj Honda Transalp most olyan 1.9 M Ft. Alkatrészárban két első féktárcsa hozzá együtt kb 100e. Teleszkópszárak szintén, vagy még több is. Szerintem a kétmilliós vételárat nagyjából a tanksapkáig el lehetne költeni. És a V2-es második hengere még csak ott kezdődik...

Sterco 2008.09.04. 10:26:19

Azt árulja el nekem valaki, hogy mindig pampognak, hogy húzodj le a motoros elől. Eddig ok. Na de, ha három sávos az út, és mindkét középső sávban jön motoros,akkor melyiknek kell lehúzodni.?!

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2008.09.04. 10:29:10

Egy utót/motort mindig 2-3 x annyiba kerül összerakni darabokból, mint egészben megvenni.
A gyárak haszna ma már nem az eladás, hanem a karbantartás ( egyes márkáknál ez az arány 90 - 10 felett van... )

Kifordított kacagány 2008.09.04. 11:01:44

mindig is a használat került többe, nem a vásárlás. ez már a trabis-rigás korszakban is így volt.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.09.04. 11:58:59

Na ezért kell babettát vagy szimót venni,ott fillérböl megvan minden.

prooF 2008.09.04. 12:06:46

Haverom a nyáron bukott egy Suzuki GS500-assal, ami újonnan kb 1.1 millió volt. A váz nem görbült tudtommal, de a márkaszervíz így is 1 millát mondott javítási költségre. Aztán elvitték egy maszekhoz aki valami 100e-t kért volna asszem telók meg idomok nélkül. A vége meg az lett hogy otthon megcsinálta a srác faterja anyagárban.:)

Gé. 2008.09.04. 13:12:40

Nemtom miért lepődtök meg, alkatrészekből összerakni valamit mindig drágább, legyen szó bicikliről vagy számítógépről.
Egyébként bennem is meghűlt az ebéd amikor egy kis csúszás után 712eFt javítást ajnlottak az 1,1 MFt-ot érő banditomra. Nagy megkönnyebbülés volt amikor megtudtam hogy a nő (szőke jogász, aki elsodort) biztosítója kifizeti, ruhákkal együtt...
Igazi amcsi hepiend volt, és már a nyakam is egész jól forog:)

Dennis01 2008.09.04. 13:57:20

Szerintem bármilyen drága lehet egy torott motor helyreállítása, nem vetekedhet egy emberi élet értékével...
Ezért inkább én úgy vagyok vele, ha motorral járok, inkább érjek oda késobb, késsek el, minthogy a sietés kovetkeztében valami komoly baleset érjen.
Ezért vigyázzunk magunkra, és persze egymásra, akár autósok, akár motorosok, akár biciklisek, akár gyalogosok vagyunk!

deejay (törölt) 2008.09.04. 14:14:10

az én fiatalos gixer ezerszázamhoz 1986-ból még a bontott alkatrészeket is aranyárban mérik! ha meg a suzukiból rendelném....egy anya a váltó kihajtásra (kisfogaskerék kontra anya) 4400HUF még jó hogy az golf I. féltengely anyája ugyanaz. az meg 50HUF volt csak nincs beleírva hogy suzuki de a célnak megfelelt :)

mohaa 2008.09.04. 21:11:54

"Itt is volt valami autó a környéken"
bővebben? engem spec a részletek is érdekelnének.

X60 2008.09.06. 20:21:03

"a kikerült autó/egyéb már nincs sehol, ellenben a motoros ott áll egy rommal. Szóval abban nem bízhat, hogy fizet a kötelező"

Ez tipikus, de van legális gyógyszer rá a biztosító és/vagy autós ellenében. Akit érdekel, keressen privátban.

kár-park

A legszebb törések, melyekből tanulni is lehet

Friss topikok

Linkblog

h i r d e t é s
süti beállítások módosítása