Autón csámcsogó vörös kakas

Autós szemnek végtelenül hervasztó látvány ez az első generációs Toyota Avensis. Régóta áll már sorsára várva, de még így is látszik rajta, hogy a tüzet megelőzően egy korrekt állapotú családi verda volt. A lángok pusztítása nyomán viszont motorterében és annak környékén semmi menthető nem maradt. Pedig a drága és értékes egységek pont itt vannak, úgyhogy a gazdasági totálkár nem is kérdéses. Még az a szerencse, hogy a tűz nem terjedt tovább hátrafelé, mert akkor nem totálkárról, hanem totális megsemmisülésről számolhatnék be.

Annyira pusztító és intenzív volt az égés, hogy az eredeti alkatrészeket már alig lehet felismerni. Balra egy elporladt generátor, elöl a szinte teljesen szétégett hűtő pár bordája, jobbra pedig egy szétfolyt akkumulátor jelzi, hogy a lángok nem végeztek félmunkát.

Ez az Avensis-orr így, ebben az állapotában már menthetetlen, de a hátuljából valószínűleg lesz még autó. Tűzkár esetén a tulajdonos csak a megfelelő casco biztosításban bízhat, ezért is érdemes ilyet kötni a kötelező mellé. Még akkor is, ha azt gondjuk, hogy ez velünk nem történhet meg.

Igen, sajnos a tűzeset is tipikusan az a baleseti mód, aminél sokan hisszük azt, hogy ez velünk nem fordulhat elő. Pedig mennyire, hogy de. Az autó tele van forró és éghető alkatrészekkel, gyúlékony üzemanyaggal, nem is beszélve az elektromos zárlat lehetőségéről. A szivárgó üzemanyagrendszer, a kipufogó izzó leömlőjére kifolyt olaj és a rövidzárlat a leggyakoribb, tüzet kiváltó okok, de egy hanyagul elhajított cigarettacsikktől is könnyen feltámadhat a vörös kakas.

Ha baj van - amperszagot érzünk, vagy felcsapó füstöt látunk -, nincs idő a töprengésre, azonnal kell cselekedni. Mindig elsősorban a saját és utasaink testi épségét tartsuk szem előtt, és csak miután mindenki biztonságba került, akkor fogjunk neki az oltásnak. Már ha van mivel. Itthon ugyan nem, de Lengyelországban például személyautókban is kötelező tartozék a poroltó, egy kisebb, 2 kg körüli, pár ezer forintos készülék alkalomadtán nagyon jó befektetésnek bizonyulhat. Ha nálunk még sincs, akkor próbáljunk buszt vagy kamiont megállítani, ezekhez kötelező tartozék.

A füstölgő motortér tetejét csak akkor nyissuk fel, ha van a kezünkben egy csőre töltött poroltó – ilyenkor is csak résnyire. Élesített, kibiztosított tűzoltó készülék nélkül jobb, ha nem nyitjuk ki a motorházfedelét, ugyanis ha megszüntetjük a fojtást, a tűzfészek friss, az égést tápláló oxigénhez jut. Jó hír viszont, hogy robbanástól még gázüzemű autó esetén sem kell igazán tartanunk, mivel az üzemanyag-tároló rendszereknek szigorú tűzvédelmi előírásokat kell teljesíteniük.

A tűz ellen is a megelőzés a legjobb védekezés. Rendszeresen vizsgáltassuk át autónk üzemanyagcsöveit, sehol se legyen laza bilincs vagy repedt vezeték miatti szivárgás. Tilos az előírtnál nagyobbra cserélni vagy „megpatkolni” az elektromos biztosítékokat, az utólagos riasztók vagy egyéb kütyük beépítését pedig inkább bízzuk szakemberre. Akit részletesebben is érdekel, hogyan előzheti meg a vörös kakas ébredését, illetve mi a teendő tűz esetén, kitűnő összeállítást olvashat a langlovagok.hu oldalon. Akit pedig nem rettentett el ennek az Avensisnek a sorsa, annak érdemes körülnéznie a Lánglovagok galériáiban is, vagy itt vetni egy pillantást arra, hogyan semmisül meg pillanatok alatt egy 30 millió forint értékű versenyautó.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpark.blog.hu/api/trackback/id/tr81742068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Secnir 2008.11.01. 07:36:28

csúnya látvány, szomorú vég.

Speedway 2008.11.01. 08:41:35

a videót látva nem mondom hogy megérdemli, mert ekkora tüzet azért ne.. de, hogy lehet egy autót így ba**tatni..

Ubul1 2008.11.01. 08:42:07

A legérdekesebb h milyen sufnizástól gyulladt ki. Még ha nem toyota lenne hanem fityat akkor még megérteném, olyanból már nem egy kiégettet láttam az itteni panelnegyedek parkolójában.
Bár én inkább egy hátulról ripittyára tört darabot keresnék aztán felépíteném az elején mindent, végül is nem lehet ez komplikáltabb mint újjáépíteni egy veteránt, ott is teljes kibelezéssel indul a dolog. Sárhányó kicserél, lefúj, belső rész homokfúj, lefest. Kérdés h megéri ez egy ilyen jellegtelen tömegcikknél...
És ez a beltér, vazze, már majdnem sikerült elfelejtenem ezeket a vad 90-es évek elejét a japcsiknál,(de most erősen eszembe jutott megint) áh ennél ocsmányabb belteret ritkán látni azzal a mátrixnyomtatós műfával!

Ubul1 2008.11.01. 08:43:19

Suzinak asszem kicsit beragadt a hátsófék, vagy a fékolajvezeték élvezett rá a betétekre;) LOL

Ottopappa 2008.11.01. 09:17:08

Bazeg, mikor már láttam, hogy a száraz füvön gyullad...Legalább tolták volna ki gyorsan a betonra (bár lehet már ez nem ment...)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2008.11.01. 10:34:24

sumdaros 2008.11.01. 02:07:21
ez a Saturn szerintem a gépjármű kezelési könyvekben leírt egyik klasszikus esetet példázza: a forró katalizátorú autóval száraz fűre álltak. Hasonló most nyáron is volt itthon, lánglogagok.hu is beszámolt róla -horgászok egy Swifttel feneklettek meg földúton, ugyanígy nagy gázokkal próbálták elmozdítani a kocsit, de az átforrósodó katalizátor begyújtotta az aljnövényzetet, és huss.

?Bud 2008.11.01. 10:39:18

Szépen felült az alja, és a katalizátortól kigyulladt a fü! Isten barmai megérdemlik.
Bár abból amit müveltek a kocsival, szerinten igy vagy úgy szétb.szták volna.
Kretének.

stand.by 2008.11.01. 11:45:16

Valaki meg tudja mondani hogy lehet e kisebb oltókészüléket az utastérben tartani? (pl az ülés alatt) lehet e baj belőle ha nyáron 50 fokra melegszik az utastér?
Mert ha a csomagtartóban van, mire hátramegyek, kibányászom, elmegy vagy fél perc minimum.

ccorsa (törölt) 2008.11.01. 12:38:51

Nem is oly régen történt idehaza, hogy két horgász gyújtotta fel így a kocsiját. Az egyik megfeneklett a nyomvályús földúton. Jött a másik a saját kocsijával, hogy kihúzza, de az is elakadt. Elkezdte túráztatni a motort, hogy kievickéljen, de a kiszáradt aljnövényzet miatt kigyulladt a fű és alulról átterjedt a kocsira, mivel felfeküdt az alja. Majd hab a tortán, hogy az égő kocsiról átterjedt a tűz a másikra, hisz egymás mellett álltak. Így lett a pecázásból két kiégett roncs. Hisz ki a fene tudott volna ott kint hirtelen tűzoltópalackot produkálni. Talán a tó sem volt olyan közel, ki tudja. Tanulságos no.

zoltano 2008.11.01. 12:43:36

www.youtube.com/watch?v=2yglIwvgDKo ezt nézzétek meg, ez a kemény :D Golf GTI ennyi szevasz, házi barkács volt tuti ezer

US 99.5 (törölt) 2008.11.01. 13:27:39

Toyotát nem kell venni, ez a cikk tanulsága. Amúgy meg a Saturnos videónál, azért nagy kötsög az a Gergely007. Vajon mit képzel magáról? Szerencsétlen magyarként osztja az észt, közben neki sincsen több, különben nem commentelne ilyeneket. Szánalmas ez a nemzet is sajnos, nem csak az.

Kopi3.14 2008.11.01. 13:29:20

stand.by:lehet, nem para. Arra vigyáz, hogyi nkább ülés alá tedd, mint utasok mellé, nekem még kisgyerekként sikerült kibontani, pedig direktbe nem nyúltam hozzá, csak fölötte ültem, ugráltam, köztünk meg votl egy pokróc.

A videosok megérdemlik, legalább a tűzoltókat hívták volna már az elején, ne égesék le a fél környéket.

S.E.A.T. 2008.11.01. 18:15:18

Errefelé is megsült egy autó nemrég.
A hátulján sérült egy koccanásban, 4 óra múlva ott állt kiégve a mellette álló 2 kocsival egyetemben.
Vigyázz hova parkolsz!

megint 2008.11.01. 19:20:25

nem kicsit ronda ez a műfa belül

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.01. 19:30:37

Nekem minden kocsiban volt poroltó.. Ilyen alap méretű, csak hogy jobban aludjak. A csomagtartóban van mindig felcsavarozva tartóval együtt.
Ha netán a műszerfal alól füst szivárog, akkor ezzel lehet neki adni.
A meleget-hideget bírja, én legalábbis még nem tapasztaltam ellenkezőjét.

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.01. 19:34:15

Lehet kapni olyan fogót, ami kifejezetten akksisaru levágásra van kitalálva, azt is fogok venni. Áramtalanítókapcsolót már mégse kéne utcai autóba tenni..

eko 2008.11.01. 20:28:25

"Még ha nem toyota lenne hanem fityat akkor még megérteném, olyanból már nem egy kiégettet láttam az itteni panelnegyedek parkolójában."

A marketingesek nagyon bele égették az emberekbe, hogy toyota=megbizható, pedig a nagy szart!
De, hogy ne csak a levegöbe beszéljek:
www.adac.de/images/Pannenstatistik%202007_tcm8-214903.pdf

adt 2008.11.01. 22:25:55

"Még ha nem toyota lenne hanem fityat akkor még megérteném, olyanból már nem egy kiégettet láttam az itteni panelnegyedek parkolójában."

Azért ne felejtsük el a hogy Fiaták a 90-es évek közepe óta már tűzmegelőzőrendszerrel(FPS) látják el minden kocsijukat, ami karambol, vagy sérülés esetén lezárja azonnal a tüzelőanygarendszert!!!Ezt más autóról még idáig nem is hallotam.Egyszóval ennyit a Fiatról...

Kuss3 2008.11.01. 22:45:50

zoltano

Hát ez gáz. Sajnos így jár az aki nem megfelelő helyre teszi a turbót, vagy nem gondoskodik a hűtéséről rendesen. Viszont abban nem lennék biztos hogy GTi, mert láttam pár magasnyomású csövet a videón.
Amúgy meg a VW-k nem igazán szoktak kigyulladni (persze csak azok amiket nem barkácsolnak össze-vissza).

eko 2008.11.02. 00:24:20

"Azért ne felejtsük el a hogy Fiaták a 90-es évek közepe óta már tűzmegelőzőrendszerrel(FPS) látják el minden kocsijukat, ami karambol, vagy sérülés esetén lezárja azonnal a tüzelőanygarendszert!!!Ezt más autóról még idáig nem is hallotam.Egyszóval ennyit a Fiatról..."

A VW-csoport ´99 óta, A MB ´93-óta (bár azt hiszem a dieselnél késöbb) alkalmazza... Persze volt már korábban is, de ekkortól szerelték minden autójukba.
Csak ők nem tüntetik fel az árlistán...

Seregély 2008.11.02. 01:07:11

Két éve adtam el az 1980-as Cadillac Seville-m. Már abban is volt üzemanyag ellátás leállító rendszer. Egyszer jól meg is szivatott. Szerintem az összes elektronikus befecskendezéses autóban volt már ilyen.

WP12 2008.11.02. 12:38:58

Bizony, bármi megtörténhet. A fater Sierra-jában elektromos zárlat okozott kellemetlenséget. Szerencséje volt, mert az autó nem égett ki, csak újra kellett vezetékelni.

WP12 2008.11.02. 12:46:40

Ha jól tudom, kb. 10 éve általános az üzemanyag leállító rendszer az autókban, de biztos, hogy a mai autókban van. Elvileg egy nagyobb ütés, nagyobb bukkanó egy földúton is aktiválni tudja a rendszert. Nem árt tájékozódni, hogy hol lehet kikapcsolni, ha nincs valós tűzveszély. Ismerek olyat, akinek autószerelőt kellett hívnia a szőlőbe emiatt.

lzh6k4 2008.11.03. 10:18:51

azért egy tűzkár nem ugyanaz, mint az esziarozsdaezerévig. Tűzkárnál nem gyenge hőt is kap a vas, és hogy hogyan hül vissz, milyen rideg lesz stb. Ezt a kocsit kb a B oszloptól kéne vágni, de mekkora is a piaci ára? Na valszeg ezért áll ott amióta.

SsPL71 (törölt) 2008.11.03. 11:14:05

Milyen szépen ki van égve a leömlő.

kár-park

A legszebb törések, melyekből tanulni is lehet

Friss topikok

Linkblog

h i r d e t é s