Ha már Allianz, kinéztünk az Allianz Vezetéstechnikai Centrumba is. A tanpálya a Hungaroringen van, és épp most tízéves. Az Allianz főszponzorként adja hozzá a nevét, 2003 óta (korábban Gerhard Berger nevét viselte az intézmény).
Egy biztosító miért lát ebben fantáziát? Értelemszerűen hasznos, ha az ügyfelei jobban vezetnek, ezért aki Allianz személygépkocsi biztosítással rendelkezik, bizonyos kurzusok árából kedvezményt kap, de a 17-21 éves diákok is olcsóbban tanulhatnak. Szóval: mindenki jól jár.
A pálya nagyon jól kiépített, buszok és teherautók is gyakorlatozhatnak, sőt, még gyerekpálya is van, pici elektromos autókkal. Ezzel az Allianz vezetéstechnikai Centrum egyedülállóan komplex tanfolyamválasztékot képes nyújtani.
Az viszont a realitások közé tartozik, hogy a résztvevők 80 százaléka valamilyen cég által fizetett kurzuson vesz részt. Ezek többnyire olyan vállalatok, ahol az alkalmazottak cégautóval járnak, tehát megmagyarázható, hogy a befektetés megtérül a kevesebb töréskárban, a kollégák épségében. De legalábbis építi a csapatot.
Ami az árakat illeti, az egynapos, úgynevezett standard kurzus bruttó ára ötvenezer Ft, a félnapos bázis kurzus ennek nagyjából a felébe kerül. Mindenesetre van egy mindössze kétórás bemelegítő kurzus is, hogy aki akar, belekóstolhasson olcsón, miről is van itt szó. A többit a pálya weblapján.
Ide úgy érdemes jönni, hogy az ember a saját (használatú) kocsiját hozza. Logikus, hogy azzal gyakoroljon, amivel jár. Így nem kikötés az sem, hogy legyen blokkolásgátló vagy stabilizáló elektronika az autóban: értelemszerűen az autó adottságaihoz alkalmazkodva oktatnak.
Sokan azt képzelik, hogy itt a téli vezetésre készítik fel a vezetőket – ez nem igaz, noha létezik kifejezetten ilyen kurzus is. Azért nedves műanyagon végzik a gyakorlatok zömét, hogy veszélytelen sebesség mellett begyakorolhatók legyenek azok a mozdulatok, amiket aztán nagy tempónál, aszfalton hasznosít az ember. Mint mesélik, többen megkérdezték, hogy feltegyék-e a téli gumikat a kocsijukra, mielőtt gyakorolni jönnek – nyilván sokan tudják már, hogy a tapadásviszonyok nagyjából olyanok, mint jégen. De ilyesmire semmi szükség.
A kis tempó miatt személyi sérüléses baleset nem is történt a centrum fennállása során. Igaz, kisebb-nagyobb malőrök azért megestek, volt, akit gyakorlat közben megzavart, hogy megcsörrent a mobilja. Ő átszáguldott a kerítésen, de nagy baj itt sem történt.
A rántópad persze komoly vonzerő, itt tanulhatja meg az ember, hogyan kell gyorsan, az adott szituációhoz megfelelő módon reagálni – ez annyira népszerű, hogy van külön rántópad-tanfolyam azoknak, akik ebben szeretnének nagy spílerekké válni.
A másik érdekesség a hölgy kurzus – itt nyilván a nőspecifikus kérdések kerülnek előtérbe, mint övhasználat terhesen, gyerekülés-bekötés stb.
Tévedés ne essék, itt sem autóversenyzőket képeznek. Egészen hétköznapi kunsztokat kell megtanulni, olyanokat, amelyekről az átlagsofőr azt hiszi, hogy végre tudja hajtani. És sokkal jobb, ha egy vízoszlopnak száguld neki harminccal, mint egy fának hetvennel. Szóval, a többségre komoly meglepetések várnak.