A felismerhetetlenségig összetört Renault Laguna III
Egyetlen összetört autó sem szép látvány, de ez a szinte új, harmadik generációs Laguna a Duna Autó udvarán kifejezetten szívszorító. Csillogó tesztautókkal szoktam ilyen futásteljesítménnyel (alig pár ezer kilométer), ennyire újszerű állapotban találkozni, ez pedig itt egy gazdasági totálkáros roncs. Az utasterének új szaga van, a kiegészítő szőnyegek még alig piszkolódtak össze, elhasználtságnak, kopásnak semmi nyoma. Az utastérben egyedül az eldurrant lufik látványa zavaró. Viszont a Laguna szomorú pusztulása közben legalább megmentette utasait a komolyabb sérülésektől.
Újszerű állapotban, de kidurrant légzsákokkal
Nem ritka, de annál veszélyesebb balesetnek esett áldozatául a dízelmotoros francia kocsi. Egy beláthatatlan részen szabálytalanul és meggondolatlanul előző autóval ütközött össze, szerencsére egyikük sem ment túl gyorsan. A baleseti bejelentőn nem esik szó arról, hogy mennyivel mehetett a két jármű az ütközés pillanatában, de a sérülés mértékét látva valószínűleg nem sokkal lehetett lassabb, mint az Euro NCAP szabvány 64 km/órája - feltéve, hogy az ellenfél is nagyjából ilyen méretű és korú autó volt és hasonló tempóval haladt.
A sofőr térde miatt kiszakadt a helyéről kapcsolótábla
A beltéri fotókon a kidurrant légzsákok mellett az is jól látszik, hogy a vezető kissé beverte a műszerfalba a bal térdét, mivel a kormánytól balra található kapcsolóegység és az alatta lévő tárolórekesz egyszerűen kiszakadt a helyéről. Persze ezeket legfeljebb gyenge műanyag patentek rögzíthették, így az ütés valószínűleg csak kisebb fájdalmat okozott.
Jó fél méter hiányzik a bal elejéből
Sokkal nagyobb fájdalmat jelenthetett a baleset után körbenézni a kocsit, különösen az elejét. Ép alkatrész a motortérben és annak környékén nem sok maradt. Még a blokk is elmozdult a helyéről, és valószínűleg a tartóbakok, illetve a lengéscsillapítói is eltörtek. De ment a levesbe a víz- és klímahűtő, a töltőlevegő-hűtő, a lökhárító és csatolt alkatrészei, a lámpák, a kormányszervó elektromos szivattyúja, a légszűrőház, az akkumulátor, a váznyúlványok, a kereszttartó, a gépháztető, a motorvezérlő elektronika, a komplett bal első futómű gólyalábbal, lengőkarokkal és féltengellyel együtt, és valószínűleg a váltó sem úszta meg a dolgot. Egy szó, mint száz: szinte minden sérült, és alig-alig akad olyan alkatrész, ami javítható.
Elmozdult motorblokk, eltörött tartóbak
Egy ilyen modern autó bonyolultságát és alkatrészeinek nagy számát jól mutatja, hogy a cserélendő tételek közel négy gépelt oldalnyi listát tesznek ki. Persze nem is olcsók: sok százezer forintos sor akad ezen a listán. Így persze nem is csoda, hogy a végén a javítási költség összesen több mint négymillió forintra rúg - márkaszervizben, bruttó. Ebből a legtöbbet a cserélendő alkatrészek teszik ki, ezek ára közel hárommillió forint lenne - áfa nélkül. A pár százezer forintos munkadíj és fényezés egy nagyságrenddel kisebb tétel, mint az alkatrészek árai.
Itt valaha volt egy lámpa is, de ma már csak az emléke van meg
Persze mindent be lehet szerezni az eredeti alkatrészeknél kicsivel vagy akár sokkal olcsóbban is. Igaz, az utángyártott cuccok között vagy a bontókban még nem lehet túl nagy a kínálat az alig másfél éves modell alkatrészeiből, de ne legyenek illúzióink, ez a Laguna fog még szaladni az utakon. Legfeljebb kénytelen lesz megvárni, amíg egy típustársa hasonlóan szomorú véget ér - csak épp egy ráfutásos balesetben. Aztán kezdődhet is az autós Lego.
Az utolsó 100 komment: