Autós szemnek végtelenül hervasztó látvány ez az első generációs Toyota Avensis. Régóta áll már sorsára várva, de még így is látszik rajta, hogy a tüzet megelőzően egy korrekt állapotú családi verda volt. A lángok pusztítása nyomán viszont motorterében és annak környékén semmi menthető nem maradt. Pedig a drága és értékes egységek pont itt vannak, úgyhogy a gazdasági totálkár nem is kérdéses. Még az a szerencse, hogy a tűz nem terjedt tovább hátrafelé, mert akkor nem totálkárról, hanem totális megsemmisülésről számolhatnék be.
Annyira pusztító és intenzív volt az égés, hogy az eredeti alkatrészeket már alig lehet felismerni. Balra egy elporladt generátor, elöl a szinte teljesen szétégett hűtő pár bordája, jobbra pedig egy szétfolyt akkumulátor jelzi, hogy a lángok nem végeztek félmunkát.
Ez az Avensis-orr így, ebben az állapotában már menthetetlen, de a hátuljából valószínűleg lesz még autó. Tűzkár esetén a tulajdonos csak a megfelelő casco biztosításban bízhat, ezért is érdemes ilyet kötni a kötelező mellé. Még akkor is, ha azt gondjuk, hogy ez velünk nem történhet meg.
Igen, sajnos a tűzeset is tipikusan az a baleseti mód, aminél sokan hisszük azt, hogy ez velünk nem fordulhat elő. Pedig mennyire, hogy de. Az autó tele van forró és éghető alkatrészekkel, gyúlékony üzemanyaggal, nem is beszélve az elektromos zárlat lehetőségéről. A szivárgó üzemanyagrendszer, a kipufogó izzó leömlőjére kifolyt olaj és a rövidzárlat a leggyakoribb, tüzet kiváltó okok, de egy hanyagul elhajított cigarettacsikktől is könnyen feltámadhat a vörös kakas.
Ha baj van - amperszagot érzünk, vagy felcsapó füstöt látunk -, nincs idő a töprengésre, azonnal kell cselekedni. Mindig elsősorban a saját és utasaink testi épségét tartsuk szem előtt, és csak miután mindenki biztonságba került, akkor fogjunk neki az oltásnak. Már ha van mivel. Itthon ugyan nem, de Lengyelországban például személyautókban is kötelező tartozék a poroltó, egy kisebb,
A füstölgő motortér tetejét csak akkor nyissuk fel, ha van a kezünkben egy csőre töltött poroltó – ilyenkor is csak résnyire. Élesített, kibiztosított tűzoltó készülék nélkül jobb, ha nem nyitjuk ki a motorházfedelét, ugyanis ha megszüntetjük a fojtást, a tűzfészek friss, az égést tápláló oxigénhez jut. Jó hír viszont, hogy robbanástól még gázüzemű autó esetén sem kell igazán tartanunk, mivel az üzemanyag-tároló rendszereknek szigorú tűzvédelmi előírásokat kell teljesíteniük.
A tűz ellen is a megelőzés a legjobb védekezés. Rendszeresen vizsgáltassuk át autónk üzemanyagcsöveit, sehol se legyen laza bilincs vagy repedt vezeték miatti szivárgás. Tilos az előírtnál nagyobbra cserélni vagy „megpatkolni” az elektromos biztosítékokat, az utólagos riasztók vagy egyéb kütyük beépítését pedig inkább bízzuk szakemberre. Akit részletesebben is érdekel, hogyan előzheti meg a vörös kakas ébredését, illetve mi a teendő tűz esetén, kitűnő összeállítást olvashat a langlovagok.hu oldalon. Akit pedig nem rettentett el ennek az Avensisnek a sorsa, annak érdemes körülnéznie a Lánglovagok galériáiban is, vagy itt vetni egy pillantást arra, hogyan semmisül meg pillanatok alatt egy 30 millió forint értékű versenyautó.