Egy vaddisznó áldozata

Gazdasági totálkár egy nagyvad miatt

Javában dübörög a vadászszezon, de a nagyvadak elejtésére vannak az autónál sokkal hatékonyabb eszközök is. Persze az autósok többnyire nem szívesen bántják szegény őzeket, szarvasokat, rókákat, nyulakat, fácánokat vagy épp vaddisznókat. Sőt, a pórul járt sofőrök lennének a legboldogabbak, ha sikerült volna elkerülni az ütközést, de a vadak fura állatok. Nem tudják, hiszen honnan is tudhatnák, hogy mekkora veszélyt jelent rájuk nézve az a sok zajos, büdös, száguldó pléhdoboz.

Rácz kolléga egy korábbi cikkében kitűnően összegyűjtötte, milyen nagyobb élőlényekkel találkozhatunk hazánk erdők-mezők mellett vezető útjain. Arra vonatkozólag is adott hasznos tanácsokat, hogyan próbáljuk meg elkerülni az ütközést. Mindenképpen fékezzünk, ráadásul dudáljunk, még akkor is, ha az állat „csak” az út szélén bóklászik vagy álldogál. Jó esetben megijed és elfut – az ellenkező irányba.

Tamás azt is kiválóan leírta, hogy a kocsiban keletkezett károk rendezésével kapcsolatban mire számíthatunk. Röviden összefoglalnám: semmi jóra. Ugyan létezik olyan paragrafus (a Ptk. 345. § és 351. §-ai), ami alapján a vadásztársaság vagy az állattartó anyagi felelősségre vonható, esetleg kártérítésre kötelezhető volna, de az elmúlt évek gyakorlata alapján a való világban ez lehetetlen küldetés. Marad a casco.

A Citroën Wendom Bécsi úti telephelyén álló Picasso tulajdonosa kötött cascót, így valamivel kevesebb fejfájást okoz most neki a vaddisznóval való találkozás. Az eset Bicske közelében, az 1-es úton történt, de általánosságban elmondható, hogy lakott területen kívül szinte mindig és mindenhol számíthatunk vadak felbukkanására. Még a vadkerítéssel védett autópályán sem vagyunk teljes biztonságban, hiszen nagyobb állatok átugorhatják a drótakadályt. Falvakban vagy városokban sem lélegezhetünk fel, mert itt meggondolatlan háziállatok leselkedhetnek ránk. Ezért is fontos vezetés közben például a telefonunk névjegyzéke helyett mindig az útra és annak környékére figyelni.

A bordó Picasso sérülése felületes szemlélődésre nem tűnik túl nagynak, csodálkoztam is, amikor megtudtam, hogy gazdasági tk-s. A szinte új, alig 10 ezer kilométert futott kocsira annyit mondott a biztosító, hogy másfél milliós keretig javítható, afelett már nem gazdaságos. Az előzetes költségkalkuláció viszont így, megbontás nélkül is 1,7 milliónál jár, és a szerviz szakértője szerint ez a szétszedés után valószínűleg tovább növekedne. Kicsit álmélkodom az összegen, de amikor kézhez kapom a költségkalkulációt, már mindent értek.

Nettó 915 ezer forintnyi alkatrész kell ehhez a „kis” sérüléshez. Persze gyári alkatrészekről beszélünk, amit márkaszerviz építene be, de még így is rengeteg 70 ezer forint egy első lökhárítóért, 53 ezer egy motorháztetőért vagy 50 ezer egy fényszóróért. Utóbbi ugyan hibátlannak tűnik, de a jobb oldalon letört a tartó füle, a bal oldali pedig megrepedt. Csere. További jelentős költségnövelő tényező a víz- és klímahűtő, a kormányszervó szivattyúja, az első sárvédők, a bal első ajtó, a bal első biztonsági öv és övfeszítő, valamint a légzsákvezérlő. Lufi ugyan nem durrant, de az övfeszítő működésbe lépése miatt a vezérlőegységet cserélni kell. 77 ezer forint az ára.

Persze nem vitás, ennél olcsóbban is ki lehet hozni a javítást, mint ahogy ki is fogják – csak nem a márkaszervizben. Viszont még így is elgondolkodtató, hogy egy viszonylag kicsinek látszó ütközés milyen hatalmas anyagi károkat tud okozni egy teljesen átlagos autóban. Jobb elkerülni a vadállatokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpark.blog.hu/api/trackback/id/tr48755849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dansun 2008.11.13. 01:25:45

Na, ezután akik el akarják adni bordó Picassójukat azzal szembesülnek majd, hogy mindenki megkérdezi tőlük:
Nem ez volt a totalkáros a totálcar-on?
:p

...::: Radio Edit :::... 2008.11.13. 07:26:23

Azért elgondolkodtató, mi kerül ennyibe ezeken az alkatrészeken, nyilván, nemtudom mi éri meg ezen a citroennek, hisz maszek, más szerelök kevesdebbért is megcsinálják, akár utángyártott hasonló minőségű alkatrészekből.
Ennek ellenére lehet megéri nekik, mert sokan így javittatnak náluk.
Bár nemhiszem hogy egy ilyen jelentős öszegű kár javítás visszavonzaná a károsultat a citroenhez. Nem értem ezt az üzletpolitikát, node biztosan kiokoskodják.
Az állatok pedig tanuljanak meg közlekedni , és ne csináljanak disznóságokat!!! :)))
www.taxiradio.eoldal.hu

Faby 2008.11.13. 07:26:58

Mikori lehet ez az autó?
2007? 2008?

Mennyi lehetett az új ára? 4milla? 4 és fél?

Érhet most három és fél - 4 et?

Akkor azért karcsú a biztosító másfélmillás korlátja, nem?

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.11.13. 07:39:40

GTK muhaha,töredék pénzből helyre lehet pofozni,csak jó áron kell megvenni a roncsot.
Ugyanez a szitu a német import enyhén sérült autókkal is.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.11.13. 07:47:04

A bal első ajtónak hogy a rákba' lett már baja egy ilyen ütközéstől?
Én is ütöttem el vaddisznót, ott is sokalltuk az Escortra a 220 ezres javítást (ez csak az ütközésből eredő károk, aztán gyorsan hozácsaptam még 80 ezernyi lakatolást a hátulján, ami még időszerű volt), de azért ajtót nem kellett cserélni az elejével történő csatt miatt...

VAgy csúnyán megvezették a tulajt vagy ennyire papírból van ma már minden :D

wartburger · http://pecoshop.fw.hu/ 2008.11.13. 07:47:09

Lassan elérünk oda, hogy az ajtón van egy horpadás, GTK-ra veszik az autót.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.11.13. 07:52:25

Mi? BAL ELSŐ AJTÓ?
Azt hogyan már, az elejével csattant? Vagy ennyire papírból van?
Én is ütöttem el az Escortal vaddisznót, és azért az a 3 * -os törésével nem egy nagy valami, de azért a motorház közepétől semminek nem volt baja...

Kifordított kacagány 2008.11.13. 08:06:26

tényleg érdemes új autót venni, ha egy kósza vaddisznó is totálkárra tudja zúzni, még ha csak alig-alig is mentünk neki.
le merném fogadni, hogy amit a biztosítótól kapott a tulajdonos, abból nem fogja tudni lecserélni a vasat.

Gekkóó 2008.11.13. 08:23:36

Gazdasági totálkár, ez mókás. Szegény bordó picassósok:P

alvajaro 2008.11.13. 08:24:09

Ez a post is, ahogy sok ilyen kárparkos, szerintem egyszerűen a kibaszott márkaszervizeket minősíti...

Persze alkatrészen nem tudnak spórolni, mert abból eredetit kell belepakolni a kocsiba, viszont azért az óradíjuk vicces... Múltkor nézegettem éppen a kocsim egyik első szervizének számláját (azóta nem hordom márkaszervízbe), és akkor vettem észre, hogy: olajcsere: 2650 Forint, olajszűrőcsere: 2650 Forint munkadíj (erre még rájött az olaj, illetve szűrő ára). Azaz kétszer fél óra munkadíj egy kb 5-5 perces munkáért. Én elhiszem, hogy minden megkezdett félóra után számláznak, de azért egy olajcserénél külön kiszámlázni a szűrő cseréjét, meg az olaj leeresztését, no ez a geciség, azt mondom.

Gekkóó 2008.11.13. 08:27:28

Szegény bordó picassósok:)

Gekkóó 2008.11.13. 09:15:08

Beakadt a lemez,bocsi...:D

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.11.13. 09:45:00

@Alvajaro : Pedig ahogy hallom, inkább az alkatrészeken spórolnak... A gyári új helyett a totálkárosokból mentettekkel...

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.13. 09:52:27

De nevetséges.. 1700000 forint ezeknek a javítása?
Megy a lehúzás elég komolyan.

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.13. 09:53:29

..bár anno kisautóra egy első lökhárítót és egy hűtőrácsot márkaszervízben cserélni+szín közelire (messze nem lett tökéletes) fújatni 315 ezerbe került casco-ra.

Lecso (F*ck the Shit) · http://www.youtube.com/watch?v=OyxNgnQ9m30 2008.11.13. 10:25:51

Öreg pick-up dögráccsal. Ez a megoldás mindenre...

p205t16 2008.11.13. 11:01:10

ColT, az ajtót úgy lehet összetörni, hogy a sárvédő ahogy hátrébbcsúszik, az ütéstől, összetöri az ajtó első élét. Az meg cserés ha a biztosító nézi. Én már jártam így.
Másik. Márkaszervízben meg azért drága minden, mert norma alapján számláznak, Pl. olajcserét. Amit az adott gyár határoz meg. Így egy olajcsere nálunk is egy óra, meg a Németeknél is. Attól függetlenül, hogy 10 perc alatt kész.

Sir_nyeteg 2008.11.13. 11:45:45

Valószínűleg a bal első sárvédőelemet "nyomhatta rá" a bal első ajtóra, így sérülhetett.

fulladásoshalál 2008.11.13. 11:49:58

nagyon szemetek a biztosítók, ha fizetni kell...
tavalyelőtt jobbkezesben kaptunk egy rönót a balunkba 70- nel..
fél év múlva kaptuk vissza a kocsit..
620,000 volt a limit, halmozottan hátrányos helyzettel: banki autó, mávos károkozó- mellesleg nem magyar...
ismerőshöz vittük, kerekedett a szeme, h ennyiből kell megoldania...
3hónap alatt tudták megcsinálni, régebbi géptetővel, mert az olcsóbb, pár kamu számlával, stb.
a maradék idő a bank és biztosító kukacoskodására ment el.......
neki sem lesz egyszerűbb, talán kevesebb idő, ha szerencséje van...
bár nem hiszem, h a vaddisznónak van kötelezője... a cascoval meg....( )*( )
na, jó megállapítom, neki sem jobb :D

dr.Benz 2008.11.13. 12:09:12

Mesélek nektek valamit, ez is tanulságosságos.
C4, mélygarázs, koccanás, barátnőm édesanyja, céges kocsi. Kb ugyanigy nézett, tán kisebb volt a zúzás, mint ezen.
Néni hív, h kellene autómentő 1 szép nyári délután.. megnéztem, lekaptam a lököst róla, úgy járt vele 1 hétig :)
hűtőnek, lámpáknak semmi baja.
GTK-s lett az autó.
Ha én javíttatnám - kiszámoltam- 110-be jött volna ki, új lökössel, új ráccsal. Leszartuk, h mi mennyi, mert a cég fizetett, cascós volt, stb.. de mi vittük a szervízbe. A jav ajánlat, költségkalkuláció: 1.9mFt.
B@..a meg, nyitok 1 allianz bérszervízt!
Kérdeztük, h ez hogy a rákba jött ki.
-márkaszervíz: a Citroenek akkum sarui hajlamosak a letörésre, ezért hegesztésnél nem tudják leszedni, csak cserélni az akksit a saruval 1ütt, valamint több hasonló tétel miatt...
-mi: vazé kiszedjük most, akkor itt haggyuk akksi nélkül, majd mi kiszedjük-rohadjanak meg.. :)
10 perccel később megkérdezem a szerelőt, mit is kéne hegeszteni?
-márkaszervíz: mi nem vállalunk hegesztést, de ezen az autón nincs is mit hegeszteni...

Nah ekkor gondolkoztam el...

oggy71 2008.11.13. 12:09:27

Nekem Kádettal sikerült megfognom egy ilyen nagy dögöt, kb. 80-90-es tempóval, egy balkanyarban, nagy mákom volt ,hogy csak a padkára csúsztam le.Az autót 160-ból sikerült helyretenni (6 éve). A motorháztető úgy felpúposodott ,hogy az oldalablakon néztem ki mikor vontattuk a kocsit, ja és a hűtő úgy rákenődött a motorra mintha tortát csaptak volna a falhoz.Ezé jók a régi autók!

jager béla 2008.11.13. 13:53:01

Volt sajnos szerencsém látni néhány karosszéria javításos számlát. 1/3 alkatrész, 1/3 munkadíj, 1/3 fényező anyag és akkor még ez csak nettó. Ha dúrván összeadjátok a nagyobb tételeket itt alkatrészben, nem jön ki a nagyobb arány...

vwxyz (törölt) 2008.11.13. 14:01:50

GTK=gazdasági totálkár: az az állapot amikor a javítási költség magasabb, mint a roncs árának és a kijavított autó értékenek különbsége. Magyarul nem éri meg kijavítani, mert olcsóbb eladni a roncsot, és venni egy másik autót.
Abba a biztosító nem szólhat bele, hogy a károsult hol javíttatja az autóját, azt a kedves ügyfél joga eldönteni. Ha a kedves ügyfél a csili-vili szervizt választja, ahol semmit sem javítanak, viszont mindent cserélnek, és az óradíj 10 ezer Ft, akkor hamar beugrik a totálkár. Ha viszont a kedves ügyfél normális javítót választ, akkor meg nem.
Ha balek vagyok, és drága szervízt választok, akkor nem sírok, hogy a biztosító milyen szemét, értem?

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.11.13. 16:14:46

@Sir_nyeteg, p205t16 : Az addig OK hogy rányomja, de hát hogy nyomódhat rá...? Csilivili új autó, és ennyitől megnyomódik az egész elem hátrafele?
Suzuki akkor hogy nézne ki egy ilyen után?
De jó hogy 10+ éves a kocsim, az legalább még fémből van...

Krisi 2008.11.13. 16:24:25

Én tegnap üttettem el magam majdnem egy kocsival a Bála király út és az Istenhegyi kereszteződésénél: délután 5 felé egy róka koma sétált át előttem, a mögöttem lévő meg majdnem belémszállt. Ja, biciklivel voltam, szóval nem biztos, hogy jól jártam volna, ha meglöknek hátulról :)
Szóval a rókákra nem csak az alkohol mámoros bulikban kell figyelni, hanem a városban is!

GTK meg egy vicc, ismerősöm Skoda 120-asába belement hátulról egy BMW, hátsó lökhárító sérült és egy kicsit benyomódott a motorháztető (farmotor ugye), és kihozták GTK-ra a biztosítónál, mivel új lökös 60 ezer, motorház szintén, munkadíj, festés, stb, a kocsi értéke meg 80 ezer forint, szóval Totalcar.
(Azt meg ugye nem kell mondanom, hogy saját lábán ment el a baleset után és még így járkált vele hosszabb ideig :)

tavria 2008.11.13. 16:29:23

Tulajdonképpen miért fizetek én biztosítást? A "semmiért"

tavria 2008.11.13. 16:31:48

Ez lehúzás és törvényesen lehet csinálni!
Hol van ilyenkor a fogyasztóvédelem?

Pasas 2008.11.13. 19:28:11

Sajnos ezért tart itt a világ, ahol most! Mert egy fröccsöntött szar műanyag lökhárító: 100.000 ft, 1 km autópálya: 4 milliárd, az Erste bank éves nettó bevétele: 400 milliárd, stb... De az élmény megfizethetetlen. Ez az ún. extraprofit. Menjenek az anyjukba!

akos696 · www.focusauto.hu 2008.11.13. 19:49:54

Ha nincs casco és saját zsebből kell javíttaítni, rengeteg gyári OE beszállító gyárt aftermarket terméket, mely a gyári árának kb 50%-a. Vagy vannak az un. medium termékek, melyek minősége elérheti a premium kategóriát, de az ára 20%-al alacsonyabb. Így lehet spórolni kb 60-70 %-ot a gyárhoz képest és mégis új, jó minőségű alkatrész kerül be.

p205t16 2008.11.13. 23:39:45

ColT. Én régen még szamarával jártam úgy, hogy padkáztam egy hatalmasat, és ahogy hátrajött a kerék megnyomta a sárvédőt, az meg az ajtót. De olyan jól sikerült eltalálni, hogy a sárvédőn szinte semmi nem látszott az ajtón a borítás meg behorpadt középen. Mondjuk azt kézzel visszanyomtuk aztán kész. Meg ez volt a legkisebb gondom akkor :)

vwxyz (törölt) 2008.11.14. 09:50:41

Krisi: tehát ha 120 ezret ráköltöttek volna, akkor újra lehetett volna egy 80 ezret érő autója. Szerinted ez jó üzlet?
A biztosító a keletkezett kárt téríti meg, ez jelen esetben max 80 ezer, hiszen ennyit ért az autó a törés előtt. Az már az ügyfél döntése, hogy
a) a kártérítést az autó javítására költi
b) eladja a sérült autót, és vesz helyett egy másikat
c) megtartja a zsét, és sérülten használja tovább az autót.

tavria: Mindenki monnyonle?

SilverSSS 2008.11.14. 17:24:06

ŐZGÁZOLÁS:

PÁr hete elcsaptam egy szép őzet fényes nappal. Kiugrott a magas fűből. Van cascom. 100eft önrésszel, mivel mázlim volt a károm alatta volt, mert már majdnem átért :) a lámpa alatt kapta el.
Sérülés bal sárvédő, köblámpa tört, hűtőrács és Lökös enyhény sérül. A fényszóró felhajlott kicsit de az meguszta. Nagy nehezen elértem a vadásztársaságot, Megkérdezték: Megvan az őz? -Nincs, elsántikált! Van a kocsin őzszőr?-Nincs. Merről futott merre?-Elmondtam neki. -Jó, abban az időben nem volt vadászat, nem fizetünk szart se cimbora!

Bombáztam a közútkezelőt: mivel azért következett be a baleset mert nem volt levágva az ut menti gaz abból pattan elém, ők se fizettek.

Saját zsebből kellett megcsináltatnom, mondom mázlim volt hogy nem siettem és nem a motorháztető közepével vertem telibe, igy 70ből megusztam és szép munkát végeztek nem látszik semmi. Természetesen számla nélkül 70 azzal vagy 100lett volna.

JOHN RAMBO 2008.11.14. 23:00:37

Amikor levadásztam az őzet a kadettal ,már csomagoltam is be a csomagtartóba Bambit!Otthon vérét leengedni és már lehet apriktolni!!!Finom volt!

JOHN RAMBO 2008.11.14. 23:03:52

Remélem a haverjait is felkenem a szélvédőre! :)

Misu · http://hu.linkedin.com/in/viktoradorjan 2008.11.15. 00:33:43

két éve nem adott elsőbbséget egy Prius és a B oszlopnál nekimentem az autó bal elejével. Az első sárvédő gyűrődés közben hátrébb mozdult és megnyomta a bal első ajtót is, szóval hihető, hogy a Picassón is cserélni kell :(

Misu · http://hu.linkedin.com/in/viktoradorjan 2008.11.15. 00:37:19

Ja és az Allianz szakértője azonnal GTK-ra adta annyi "kárenyhítéssel", amennyivel mindenképpen rosszul járok, akkor is, ha ha megcsináltatom és akkor is, ha kiárulom. Természetesen vétlen voltam, a másik autó meg céges volt.

EEE 2008.11.15. 07:54:51

Elég furcsa hogy ez a Picasso totálkáros lett. Ezek után már csak az a kérdés, hogy mennyit taksál a roncs érték.

Na és kinek lesz ez jó...

kár-park

A legszebb törések, melyekből tanulni is lehet

Friss topikok

Linkblog

h i r d e t é s
süti beállítások módosítása