Terepre tévedt és baj lett belőle

Toyota Landcruiser 120 Executive

Sajnos tipikus és gyakori eset: késő éjszaka, sok száz levezetett kilométer, csendesen duruzsoló motor, kényelmes bőrülés, kellemes meleg, és gyilkos egyhangúság. Hiába a doboz Red Bull vagy a sűrű presszó kávé, a sofőr néhány másodpercre elbóbiskol. Még az sem biztos, hogy ténylegesen alszik, elég, ha csak pár pillanatig belülről nézi a szemhéját. Ennyi kihagyás is elegendő egy balesethez, tessék csak erre a Landcruiserre pillantani.

A sofőr, aki a Toyota Mayer szervizvezetőjének elmondása szerint kimondottan ügyes, jó vezető, csak néhány pillanatra szundított el az országúton, úgy éjjel fél egy magasságában. Egész napi utazás után. Nem volt hosszú a kihagyás, vagy mély az álom, amint lekacsázott az útról a nagy Toyota, felébredt a sofőr. Állítólag még tett is egy kósza kísérletet a helyzet megmentésére, de gyakorlat ide, tereprutin oda, már nem járt sikerrel. A Landcruiser berongyolt az útszéli, frissen felázott szántásba, megakadt és ugrott egy előre bukfencet.

A hasonló esetek többnyire tragédiában végződnek. Ha nem a mély, puha, ázott anyaföld, hanem egy szembejövő autó, a szalagkorlát vagy egy útszéli fa állítja meg a kocsit, akkor a végeredmény sokkal durvább, és a baleset valószínűleg személyi sérüléssel jár. A Landcruiserből karcolás nélkül szállt ki a sofőr, és maga az autó is elég jól túlélte az incidenst.

Megsérült az első és a hátsó futómű, pókhálósra tört a szélvédő, benyomódott, megkarcolódott vagy összetört rengeteg karosszériaelem. De a terepjáró nagyrészt megőrizte eredeti formáját, nincs felgyűrődve az orra, látványosan lelapítva a teteje. A motortérben sem jelentős az átrendeződés, az utastér is sértetlen maradt. A puha landolást jól mutatja, hogy a bukfenc ellenére nem tört be a tetőablak. Viszont így is gazdasági totálkáros az autó, az előzetes javítási költségkalkulációban nettó 3,7 (bruttó 4,4) millió forintos végösszeg áll.

Érdekes és tanulságos lehet, hogy konkrétan milyen nagyobb tételekből jön össze ez a javítási költség. Márkaszervizről beszélünk, ennek megfelelő rezsióradíjjal és alkatrészárakkal. Ugyan a Toyota az utóbbi időben sokat csökkentett szervizköltségein, de még mindig átlag 10 százalékkal drágább az európai tömeggyártóknál. A fő probléma azonban az, hogy márkaszervizben az Opel, a Fiat vagy Peugeot javítása sem olcsó. De lássuk a konkrét tételeket, nettó árakon.

52 800 forintos munkadíjért cserélik az első doblemezeket – darabonként. 24 800 forint a törött szélvédő ki, új szélvédő be; míg a jobb oldali A-oszlopot 47 200 forintért cserélik újra. Utóbbi tartalmazza „az ajtó, valamint a javítási tartományban az összes tartozék ki-be szerelését, de nem tartalmazza a sárvédő és a műszerfal ki-be építését.” A sárvédőt olcsóért, darabonként 4000 forintért veszik le majd vissza, de a műszerfalért 12 800-at kérnek. Összesen két oldalnyi munkadíjtételből szemezgettem, persze a drágábbakat. Az olyan tételeket, mint a jobb első ajtó védőléc le-felszerelése 3200 forintért, nem részletezném, de higgyék el, ezekből jön össze a nagyja.

A fényezést nagyvonalúan intézzük el annyival, hogy 250 ezer a munkadíj és 300 ezer az anyagköltség, és helyette nézzünk inkább néhány érdekesebb alkatrész árát – továbbra is nettó. Első lökhárító 70 ezer, hűtőrács 35 ezer, motorháztető 132 ezer, az első fényszóró 53 ezer darabonként, de ami ennél is durvább, a fényszórómosó fúvókája 63 ezer, szintén darabonként. A ködfényszóró 28 ezer, míg a sárvédő ív 66 500 forint. A komplett homoklemez 113 ezerért még talán érthető is, de a kerékjáratok díszléce oldalanként 83 ezerért, illetve a bal első ajtó díszléce (ezek valójában műanyag betétek) 75 700 forintért eléggé húzós. Persze a Landcruiser drága, komplikált, nagy autó, így nincs semmi csodálkoznivaló azon, hogy a javítása sem olcsó.

Utólag könnyű okosnak lenni, de mennyivel jobban járt volna a tulaj, ha akkor este megáll valahol pihenni. S ha nincs ilyen szerencséje az ütközésnél, és telitrafál egy villanyoszlopot mennyi rosszabbul járhatott volna. Egy óra a kocsiban, ledöntött ülésekkel, egy biztonságos útszéli parkolóban már csodákra képes, de persze az ágyban alvást egy pont után semmi sem pótolhatja. Ennek a javításnak csak az önrészéből is komoly külföldi nyaralásra lehetett volna befizetni, egy útszéli motel vagy egy igényesebb szállodai szobára pedig lazán futotta volna. Persze, mint mondtam, utólag könnyű okosnak lenni. Viszont Önök legyenek előre is azok.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpark.blog.hu/api/trackback/id/tr96684040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kifordított kacagány 2008.09.27. 08:56:20

előre meg lehetetlen okosnak lenni. ha tudom, hogy seggreesek, akkor inkább leülök, de mindenki az "eddig még nem történ ilyen, ezután sem fog" elv alapján dönt.

gondolom miután fizetett a biztosító, valami normálisabb műhelyben egy milla körül is helyrehozzák.

storyline :) 2008.09.27. 09:40:05

A landcruiser is pattog szar úton, mint általában a többi terepjáró?

Jezdimirowic 2008.09.27. 10:08:42

OFF

www.hasznaltauto.hu/2398394_ford_focus_2005

Ez azért nem gyenge. Beférne a mezőnybe :S...

ON

no_holy_shit 2008.09.27. 10:10:22

a szerzo nagyon okos. Csak altalaban nem arrol van szo, hogy a motel draga, hanem ha az ember hetvegere vagy 3 napra megy haza a csaladhoz/ismeroshoz akkor ha mindket iranybol megall egy ejszakara pihenni, akkor mar felutrol indulhat vissza.
repulo megint nem mindig jatszik, mert a fapados csak akkor olcso ha 3 honapra elore foglalod. A repuloteren alsonadragig vetkoztetnek, a csomagokat utik-vagjak. Vmint ahonnan vagy ahova mesz ott nincs repter. Tovabba indulas erkezes ugy van hogy napkozben (tehat egy fel nap miatt ki kene venni meg 1 nap szabadsagot).

Kifordított kacagány 2008.09.27. 10:59:56

Jezdimirowic 2008.09.27. 10:08:42
ezen minden eredeti. még az agyvelődarabkák is:)

no_holy_shit 2008.09.27. 10:10:22
no igen. meg pár órára az otthoni ágytól senki nem fog szállás után rohangálni. még sokszor egy óra pihenő is azt jelenti, hogy annyival később érünk az ágyba. ha pedig reggel kelni kell, ez sem mindegy. nehéz ilyenkor úgy dönteni, hogy meg kell állni. sokszor az ember úgy érzi, megy még a vezetés, éber vagyok, aztán 10 perc múlva jön egy fáradtsági hullám és olyankor vannak ezek a balesetek.

Auto-InterCont 2008.09.27. 11:54:57

Nagyon sokat járok kulfoldre. Autókat hozunk. Egyszer Salgótarjánból indultam a társammal délután 6 órakor Hamburgba. Hajnal 6-kor tartottunk egy órás pihenot. Nem tunt úgy, hogy aludtam volna valamit is, de talán mégis. Aztán indultunk tovább. 8 órára Hamburgban voltunk. Mindent elintézve du 4-kor indultunk vissza már 2 autóval. A társam Prága felé, én pedig Olaszországba mentem a csajomhoz. Az út menti motelek kivétel nélkul tele voltak azon a napon. Osszeszedtem magam és leautóztam Brunico-ig. Az út utolsó 3 órájában szakadt az eso. Éjjel 1 órára értem a célomhoz. Az utolsó egy órában már kifejezetten nehéz volt ébren tartani magam. Állatokat láttam befutni a pályára, ahogy a szembe jovo forgalom fényei átszurodtek a szalagkorlát alatt. Félreálltam, felpofoztam magam egy kicsit és végul baj nélkul értem oda. Ez az út 1300+1150 km volt egy óra alvással. Azóta reggel indulunk, estére érkezunk, alszunk, majd reggel intézzuk a dolgokat és úgy már haza lehet vezetni, még ha éjszakába is nyúlik a dolog. De legutóbb Aschaffenburgban nem találtunk szállást. A létezo osszes hely tele volt egy teljesen normális hétkoznapon. 30 km-t távolodtunk az autópályától, mire egy hotelben korbetelefonáltak és egy eldugott, de kellmes helyen találtunk végre szállást. Eztán elore leszervezem még a szállásomat is.
Bocs az ékezetek hiánya miatt, de ezen a gépen nem találok olyanokat.
Balesetmentes kozlekedést mindenkinek!

guni 2008.09.27. 12:31:21

Mondjuk azért embertelenül pofátlan tételeket is tartalmaz a lista. pl "jobb első ajtó védőléc le-felszerelése 3200 forintért" Na ne röhögtessenek, lehet kb 30 mp-es munka.

Bendre 2008.09.27. 12:36:46

Hello!

Én azt tanácsolom mindenkinek, hogy ha egy kicsit is csukódik a szeme, akkor ha nagyon nincs ideje, akkor is keressen egy megfelelő helyet, és ha más nem, a kormányra támaszkodva aludjon 10 percet, az életét mentheti meg!

Egyszer már majdnem hasonlóképpen jártam, mint amit a cikkben írtak, annyi volt a szerencsém, hogy csak az út széllére mentem ki, az földes volt, és a rázkódástól felriadtam és ellenkormányoztam, az meg kicsit sok volt, így majdnem a hátulja szált el a furgonnak!

Ja, olyan látomásom is volt, hogy az úttal merőlegesen elöttem egy batonfal van, satufék, aztán eszméltem hogy mi van...
Ezután az esetután megfogattam, hogy nincs az az ok, amiért ne álljak meg pihenni!

Minden JÓt! :)

laci0530 2008.09.27. 12:58:15

2005. karácsonyán én is elbóbiskoltam a volánnál, egyetemista voltam még és kb. 2 órát aludtam csak aznap, mert iszonyat anyagokat kellett megtanulni. Késő este értem haza és 5 km-re a városhatártól egy körforgalom előtt félálomból arra riadtam, hogy megpördül az autó alattam, aztán gyors ellenkormányzás, de már csattantam is a szalagkorlátnak, majd a körforgalomnál lévő, kötelező haladási irányt jelző táblának.
Isteni szerencse, hogy nem jött szembe senki, akinek kárt/sérülést okoztam volna, semmilyen vizsga nem ér annyit, de más dolog sem.
Azóta fáradtan sehová, ezt ennyivel úszta meg az autó, én meg egy kisebb váll- és fejbeütéssel:

kepfeltoltes.hu/080927/Image_015__www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/080927/Image_012__www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/080927/Image_011__www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/080927/Image_010__www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Valaki más 2008.09.27. 14:40:39

Idegesség, fáradtság, elbambulás. Ez mondjuk 10 éve volt, még bánta vagy 60 méter korlát, de nekem kutya bajom...

kepfeltoltes.hu/080927/SAAB1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

csongiaparaszt 2008.09.27. 15:13:05

A fáradtság általában hullámokban szokott jelentkezni, tehát a szemlekoppanás előtti percekben a legtöbb áldozat nem érzi azt a ragad-le-a-szemem típusú ólmos fáradtságot.
Hosszú úton - főleg éjszaka - biztonságosabb sűrűbb pihenőket beiktatni (tehát ha tudom magamról, hogy normál esetben akár 500 km-t is lezavarok egyszusszra, akkor éjjel 350 körül félrehúzok pár percre). Nem muszáj minden alkalommal aludni egyet, az is jó, ha az ember csinál pár laza tornagyakorlatot, megiszik egy kávét/teát/kólát. Vagy lehet ülést hátradöntve lazítani félórát, az is segít.

Kenseth 2008.09.27. 17:24:03

Görögországból jöttem haza, a szerb autópályán tört rám a fáradtság, persze egy olyan szakaszon, ahol vagy 20-30 km-en keresztül nem volt se benzinkút, se parkoló, leállósávra csak nem állok ki (amúgy igen nagy volt még ekkor, az éjszaka közepén is a forgalom, félig a leállósávban is mentek autók folyamatosan, igaz, nem az agresszív előzgetők, hanem a másikat akadályozni nem akaró lassan menők) - mindenestre nem keveset mentem egy pár másodperc alvás - hirtelen felriadás, az autó visszarántása a szalagkorlát előtt - "mostmárcsakazértisfennmaradok" elhatározás - pár másodperc alvás - a kocsi visszarántása a (ált. másik oldali) szalagkorlát előtt - stb. végtelennek tűnő ciklusban...
azóta is csodaként értékelem, hogy még csak meg sem csíptem sem a szalagkorlátot, sem valamelyik éppen engem előző autóst, mindenesetre ami anyázást valószínűleg ott kaptam (teljesen jogosan), azt nem teszem ki az ablakba...
friss jogosítvány, rutintalanság - tanultam belőle, azóta sem volt ilyen, még csak ehhez közeli állapotban megtett kilométerem.

ommm 2008.09.27. 18:20:47

Mindamellett nagy mázlija volt a tulajnak, hogy mindezt pont egy ilyen Landruiserbne kellett meg- és túlélnie. Le a kalappal, egy bukfenc után így egyben maradni nem semmi.

no_holy_shit 2008.09.27. 19:47:07

amikor en osszetortem a kocsit akkor elotte 1.5 oraval aludtam kb 2 orat. 5 perccel elotte tankoltam. de faradt voltam es bambulos fazisban voltam.

Lattila 2008.09.27. 22:14:09

Dövan: ja, pattog. Az új V8-asban már van elektronika ami kivédi, de persze hozzánk (HU) nem azt a verziót hozzák.

aHim 2008.09.28. 21:07:02

Keménységből, dacból nem szabad erőlködni, az álmosság mindig erősebb. Volt olyan utam, aminek egyik szakaszában a rossz idő miatt annyira elfáradtam, hogy 20 kilométerenként megálltam pár percre.

Viszont a fenti sztoriban nem értem, hogy ha valaki több száz kilométert vezet, akkor miét ilyen bütykös gumival jár aszfalton. Nem a legbiztonságosabb eleve.


Dövan, a LC nem annyira vészesen pattogós, főleg mert a hátsó tengelyt lehet állítani. A LC V8 inkább csak a hosszanti bordákra érzékeny, az nagyon meg tudja vezetni, ennek ellenére nagyon kellemesen megy mindkettő. Utóbbinak jó az egyenesfutása, csak a szervó van egy kicsit túlkönnyítve. Persze mind a kettőnek a ballonos gumik miatt van egy kis kacsázása, ami megszokást igényel, de ez már az építési jellegükből fakad.

Leadfoot 2008.09.29. 12:46:05

"A hasonló esetek többnyire tragédiában végződnek. Ha nem a mély, puha, ázott anyaföld, hanem egy szembejövő autó, a szalagkorlát vagy egy útszéli fa állítja meg a kocsit, akkor a végeredmény sokkal durvább, és a baleset valószínűleg személyi sérüléssel jár."

Ja, jön szembe az ezres Swift... El lehet képzelni, abból mi maradt volna.
Akármennyire siet haza az ember, akármennyire elfoglalt, akármennyire nem akar megállni pihenni, nem érdekel. Ne szórakozzon mások életével! Ennyi.

JaniV 2008.10.01. 16:10:24

Tanulságos, mindenképpen.
Emberi oldalról: nagyon olcsón megúszta, remélem tanult belőle! Biztos Fontos Ember, így hát rögtön más szemüvegen át kell szemlélni a dolgot.
Valaki megírta, a biztosító kifizeti, 1 millából kihozzák valahol, eladják 2/3-áron és mindenki jól jár. (magyarországi megoldás)
Tanulságos, mert csak ki lesz számlázva az a vacak fényszórómosó dűzni, és át lesz építve, stb. Nincs ember szerintem magyarországon, aki ezért 2X63 ezret kifizetne (csak a biztosító). Biztosan valami fantasztikus digitális (kínai fröccsöntött) tucattermék, ami egyébként legalább öt másik márka, tíz másik típusán is ugyanaz.
Tanulságos, mert nem márkarendszerben ugyanez szinte a felébe/harmadába sem kerül, ugyanattól a gyári beszállítótól, vagy más gyártótól. (tapasztalatból mondom)
Egyébként az a gyárilag szerelt gumija? Nem látom tisztán, de mintha téliguminak látnám. Nem kopottnak mondanám, csak kérdem: évszaknak megfelelő? és fizet a biztosító?
Nem csodálkoznék rajta, ha karácsony körül már a használtkocsik piacán találkoznánk vele, természetesen sérülésmentesként. Magyarországon vagyunk! (Valakit jól átvernek vele.)Láttam én már olyan totálkáros kocsit, amiért semmit sem adtam volna és két hónap elteltével nem hittem a saját szemeimnek sem, meg a mai napig sem hiszem el, hogy azt úgy megjavították. De hát ilyen az élet.

fikabácsi 2008.10.05. 22:23:20

Nekem úgy tünik hogy ez a számla mintha egy kicsit vastag cerkával lenne kivitelezve...vagy neeeem?

Lattila 2008.10.18. 22:17:53

aHim:
az LC executive állítható hátul, a sima VX nem.
a V8 olyan mint a hajó a LC120hoz képest.
csak a fékje nulla.
Asszem ez a tulaj is V8at vett, úgy hallottam.

TLCV8 2008.10.24. 21:37:42

Lattila/aHim!

A képen vvti vx exe látható. Azt lehet állítani.

Lattila, ismered a tulajt? Megvenném tőle a roncsot.

Lattila 2008.10.27. 23:02:20

TLCV8.
én nem, de tudom ki (vmi Kapi), Mayerban van a roncs még mindig. ő is V8at hajt azóta.
ja a képen exe van, én általában mondtam. Nekem sima VX van.

kár-park

A legszebb törések, melyekből tanulni is lehet

Friss topikok

Linkblog

h i r d e t é s
süti beállítások módosítása