Sajnos tipikus és gyakori eset: késő éjszaka, sok száz levezetett kilométer, csendesen duruzsoló motor, kényelmes bőrülés, kellemes meleg, és gyilkos egyhangúság. Hiába a doboz Red Bull vagy a sűrű presszó kávé, a sofőr néhány másodpercre elbóbiskol. Még az sem biztos, hogy ténylegesen alszik, elég, ha csak pár pillanatig belülről nézi a szemhéját. Ennyi kihagyás is elegendő egy balesethez, tessék csak erre a Landcruiserre pillantani.
A sofőr, aki a Toyota Mayer szervizvezetőjének elmondása szerint kimondottan ügyes, jó vezető, csak néhány pillanatra szundított el az országúton, úgy éjjel fél egy magasságában. Egész napi utazás után. Nem volt hosszú a kihagyás, vagy mély az álom, amint lekacsázott az útról a nagy Toyota, felébredt a sofőr. Állítólag még tett is egy kósza kísérletet a helyzet megmentésére, de gyakorlat ide, tereprutin oda, már nem járt sikerrel. A Landcruiser berongyolt az útszéli, frissen felázott szántásba, megakadt és ugrott egy előre bukfencet.
A hasonló esetek többnyire tragédiában végződnek. Ha nem a mély, puha, ázott anyaföld, hanem egy szembejövő autó, a szalagkorlát vagy egy útszéli fa állítja meg a kocsit, akkor a végeredmény sokkal durvább, és a baleset valószínűleg személyi sérüléssel jár. A Landcruiserből karcolás nélkül szállt ki a sofőr, és maga az autó is elég jól túlélte az incidenst.
Megsérült az első és a hátsó futómű, pókhálósra tört a szélvédő, benyomódott, megkarcolódott vagy összetört rengeteg karosszériaelem. De a terepjáró nagyrészt megőrizte eredeti formáját, nincs felgyűrődve az orra, látványosan lelapítva a teteje. A motortérben sem jelentős az átrendeződés, az utastér is sértetlen maradt. A puha landolást jól mutatja, hogy a bukfenc ellenére nem tört be a tetőablak. Viszont így is gazdasági totálkáros az autó, az előzetes javítási költségkalkulációban nettó 3,7 (bruttó 4,4) millió forintos végösszeg áll.
Érdekes és tanulságos lehet, hogy konkrétan milyen nagyobb tételekből jön össze ez a javítási költség. Márkaszervizről beszélünk, ennek megfelelő rezsióradíjjal és alkatrészárakkal. Ugyan a Toyota az utóbbi időben sokat csökkentett szervizköltségein, de még mindig átlag 10 százalékkal drágább az európai tömeggyártóknál. A fő probléma azonban az, hogy márkaszervizben az Opel, a Fiat vagy Peugeot javítása sem olcsó. De lássuk a konkrét tételeket, nettó árakon.
52 800 forintos munkadíjért cserélik az első doblemezeket – darabonként. 24 800 forint a törött szélvédő ki, új szélvédő be; míg a jobb oldali A-oszlopot 47 200 forintért cserélik újra. Utóbbi tartalmazza „az ajtó, valamint a javítási tartományban az összes tartozék ki-be szerelését, de nem tartalmazza a sárvédő és a műszerfal ki-be építését.” A sárvédőt olcsóért, darabonként 4000 forintért veszik le majd vissza, de a műszerfalért 12 800-at kérnek. Összesen két oldalnyi munkadíjtételből szemezgettem, persze a drágábbakat. Az olyan tételeket, mint a jobb első ajtó védőléc le-felszerelése 3200 forintért, nem részletezném, de higgyék el, ezekből jön össze a nagyja.
A fényezést nagyvonalúan intézzük el annyival, hogy 250 ezer a munkadíj és 300 ezer az anyagköltség, és helyette nézzünk inkább néhány érdekesebb alkatrész árát – továbbra is nettó. Első lökhárító 70 ezer, hűtőrács 35 ezer, motorháztető 132 ezer, az első fényszóró 53 ezer darabonként, de ami ennél is durvább, a fényszórómosó fúvókája 63 ezer, szintén darabonként. A ködfényszóró 28 ezer, míg a sárvédő ív 66 500 forint. A komplett homoklemez 113 ezerért még talán érthető is, de a kerékjáratok díszléce oldalanként 83 ezerért, illetve a bal első ajtó díszléce (ezek valójában műanyag betétek) 75 700 forintért eléggé húzós. Persze a Landcruiser drága, komplikált, nagy autó, így nincs semmi csodálkoznivaló azon, hogy a javítása sem olcsó.
Utólag könnyű okosnak lenni, de mennyivel jobban járt volna a tulaj, ha akkor este megáll valahol pihenni. S ha nincs ilyen szerencséje az ütközésnél, és telitrafál egy villanyoszlopot mennyi rosszabbul járhatott volna. Egy óra a kocsiban, ledöntött ülésekkel, egy biztonságos útszéli parkolóban már csodákra képes, de persze az ágyban alvást egy pont után semmi sem pótolhatja. Ennek a javításnak csak az önrészéből is komoly külföldi nyaralásra lehetett volna befizetni, egy útszéli motel vagy egy igényesebb szállodai szobára pedig lazán futotta volna. Persze, mint mondtam, utólag könnyű okosnak lenni. Viszont Önök legyenek előre is azok.