Jó közelítéssel az Euro NCAP frontális ütközési tesztjét reprodukálta ez a hatéves francia egyterű, amikor a képeken látható sérüléseket szerezte. A norma szerinti 64 km/óránál ugyan lassabban mehetett, és a félátfedéses eltolás sem sikerült tökéletesre, de az ütközés jellege még így nagyon hasonló. Persze itt az ellenfél egy másik négykerekű, és nem egy gyűrődő alubetétes betontömb volt; ráadásul a volánnál sem műanyag bábu, hanem hús-vér ember ült.
A belső fotókon jól látszik, hogy a Picasso kitűnően megvédte utasát: a légzsák és a biztonsági öv párosának hála a sofőr haja szála se görbült. Nem ment össze az utastér, nem gyűrődött fel a padló, nem csúsztak hátra a pedálok, nem rogyott meg az A-oszlop. Egy ekkora ütést simán kivéd a kompakt Citroën biztonsági rendszere, de csak jelentős áldozatok árán. Íme a sérült alkatrészek listája.
Először is a látható lemezkárok: bal első sárvédőív, bal doblemez, motorháztető és zárhíd. Aztán a lökhárítón és az összetört fényszórón túl megrogyott a hossznyúlvány, és valószínűleg a tűzfal is kapott a pofonból. Használhatatlanná vált a bal első gólyaláb minden csatolt alkatrészével együtt. Nem kizárt, hogy a féltengely átvitte az ütést a váltóra is, ami a Picassóban szintén a bal oldalon található. Sérülékeny helyre építik a vezérlőelektronikát is, jó eséllyel azt is cserélni kéne. Biztosan új alkatrész kell a légzsákok helyére. A szélvédőt, valamint a víz- és klímahűtőt már csak a rend kedvéért említem meg, igaz, valószínűleg pár apróság így is kimaradt a felsorolásból. De annyi talán már így is látszik, hogy sok drága részegység végzi majd a kukában.
Hiába kétliteres és egészen sok extrával felszerelt ez a Picasso, hat évével és százezer kilométer körüli futásteljesítménnyel nem olyan értékes darab. Márkaszervizben javítása ekkora sérülés mellett már nem volna kifizetődő. Éppen meg lehetne csinálni jóra is, de szerintem egy ekkora csattanás után már műszakilag sem kifejezetten tanácsos a talpra állítás. Azt azért nem merném kijelenteni, hogy nem lesz ez az autó egy kis felnőttkori legózás alanya.