A képeken látható Hyundai Tucson vezetője nem szerencsés – mondhatnánk. Ám az igazság az, hogy a magyar autófinanszírozás rendszere olyan, hogy finoman szólva nehéz belőle jól kiszállni, ha történik valami az autóval. A szituáció ismert: a kocsi értéke, a kár bekövetkezésekor kisebb, mint a hiteltartozás. És lényegében a jelenleg futó hitelek szinte kizárólag ilyenek.
Pontosan ez a helyzet ezzel a Hyundai Tucsonnal is, amelyet szintén a váci Inter Autóháznál találtam. Gazdája egyik reggel kifordult a háza elől, ahogy minden nap, de aznap jött szembe egy autó. Nem pontosan azon az oldalon ment, ahol kéne, de hát egy részegtől nehéz elvárni ilyesmit. Frontális ütközés.
A szerencséjéért az ember tehet valamit, a Tucson vezetője bekötötte magát és nem lett semmi baja. A frontlégzsákok durrantak, ez így normális.
A Tucson sérülései nem tűnnek drámainak, tulajdonképpen az orr alakváltozása közepesnek mondható. Az ütközés lakott területen történt, miért is lenne máshogy. Viszont egy turbódízel motoros, teleextrázott autóról van szó, aminek igen zsúfolt a motortere. Így nem csak az orr műanyag részei, mint a lökhárító és a lámpák sérültek, hanem a jobb oldalon mindent összetolt egy kicsit az ütközés ereje, homlokfalastól, hűtőstől, klímahűtőstől.
Így a hűtők mögött más is sérült. Sajnos az ABS központi egysége is beleesett ebbe a zónába, nem valószínű, hogy megúszta. Ám az előzetes kalkulációt akkor zárták le, amikor kiderült, hogy a kormányszervo szivattyúja is sérült, de még a klímakompresszor is cserére szorul. Ekkor jártak 3,6 millió forintos kárösszegnél, és még koránt sem lehet tudni, hogy a bontáskor milyen dolgokról derül még ki, hogy sérültek. Egyelőre úgy tűnik, hogy a generátor ép. Itt még érdemes azt tudni, hogy a biztosítók a kárkori érték meghatározott százalékáig hajlandók fizetni, ám biztosítónként más ez az arány. Magyarán az sem mindegy, hogy a vétkes autónak hol van kötelező biztosítása.
A gazdasági totálkárral nem jár jól senki. A márkaszerviz azért nem, mert nincs munkája. A tulaj pedig azért, mert nem elég, hogy nincs autója, de a kárkori érték és a hiteltartozás közötti cirka 1,2 millió forintot gyorsan ki kell fizetnie a banknak. Hiszen a károkozó kötelező biztosítása ennyit fizet, nem többet. Pontosabban fizetne, ha lenne.
Ám kiderült, hogy a reggel már/még ittas illető három hónapnál régebb óta nem fizette a kötelező biztosítását – ha 90 napon belül történt volna a baleset, még rendezhette volna a tartozását. Így viszont a MABISZ hatáskörébe kerül a dolog. A dolog pikantériája az, hogy a MABISZ kapásból vissza is dobja a labdát abban a pillanatban, ha az autón van casco: ez esetben a kárt erre rendezik, a MABISZ pedig csak a casco önrészt állja. És ha véletlenül ez nem lenne elég pechből valakinek, most jön az utolsó csepp a pohárban: ezennel ugrott a vétlen fél casco-bónusza is. Hogy mit lehet ilyenkor tenni? Utólag már semmit, de az ilyen eseményekre találták ki a hitelfedezeti biztosításokat. Ezek önmagukban nem is lennének drágák. Viszont a magyar hitelfelvételi szokások olyanok, hogy az emberek a teljesítőképességük határán táncolnak a törlesztőrészletekkel, és ezt a pluszt már nem bírják megfizetni. Inkább megpróbálják elkerülni a szembejövő részegeket, ami nem mindig sikerül.
Az utolsó 100 komment: