A motoros bukások rendszerint tavasszal és ősszel tetőznek. Télen ugye kevesen motoroznak, azok is inkább profik, de ők nem képviselnek nagy tömeget sem az utcán, sem a kórházban. A Harmati Yamahánál erre azt mondták, hogy nagyjából a vevőik 85 százaléka hobbista, s csupán a többiek veszik a gépeket közlekedési eszköznek - ezek az arányok vidéken mások.
Aki viszont szabadidős kelléknek tekinti, az tavasszal veszi elő a motort. Ilyenkor még rozsdásak a mozdulatok, jobban is hullanak a motorosok. Aztán nyárra bejáratódnak, ilyenkor kevesebb a baleset. Majd megjön az ősz, hűvösebbek az esték, az árnyékos útszakaszokon lecsapódik egy kis pára, és ahol nyáron röhögve bevette a kanyart a gép, ott most megcsúszik a kerék - mondja Harmati Árpád, aki saját műhelyében gyakran látja a következményeket. Ezt sokan elfelejtik egy melegebb őszi nap végén, ezért szeptemberben-októberben ismét többen keresik fel a traumatológiát. Ugyanez a körülmény még rosszabb, ha például az útburkolati jelek nedvesek. Ilyenkor nincs más megoldás: lassabban kell menni, amihez kell egy kis önuralom.
De nem árt az önuralmat már a vásárlásnál gyakorolni, mert a kereskedő soha nem fogja azt mondani, hogy ne a drágábbat vedd. A drágább általában erősebb is (leszámítva a cruisereket, amelyek tulajai kevesebbet is buknak), így sok nagy teljesítményű gép jut vissza hamar a kereskedésbe, javításra.
Ez az R6-os is így járt. Még nem volt ezer kilométeres szervizen, amikor egy esés áldozata lett. Íme a végeredmény:
A kár összegét saccra (kárfelvételen még nem esett át) 1,5 millióra teszi a szervizvezető. A rengeteg törött műanyagot látva ez hihető is. Mint elmesélték Harmatiék, a kárfelvételt a motoroknál úgy csinálják, hogy először a kárszakértő megnézi a gépet úgy, ahogy bejött, de rögtön azt is megbeszélik, hogy mikor lesz a pótszemle. Mert szétszedve, a burkolat alatt biztos, hogy találnak még cserélni valót.
A tankok nagyon horpadékonyak.
Az R6 váza nem egy darabból van. Ezért valószínűleg a vázcserét megússza a gép, hiszen csupán a hátsó rész hajlott el. Ez egy külön kis segédváz, ami külön cserélhető.
Kormánycsutka – az nincs. Na jó, van, csak letört.
Néhány adat a Yamaha YZF-R6-osról: 599 cm3, 129 LE 14500/percnél, 65,8 Nm, benzinbefecskendezés, szárazkarteres kenés, csúszókuplung, hat fokozat, elöl két 310 mm-es, hátul egy 210 mm-es féktárcsa.
És még egy apróság. Száraz tömege: 166 kg.
Hát ehhez tényleg kell egy kis önuralom, vagy rutin. Esetünkben a motoros komolyabb sérülés nélkül úszta meg az esést, s valószínűleg az R6 is menthető.