Egy szerencsétlen angol kolléga, a kredit kráncs közepén, épp most vett magának egyet. Hát igen, nem mindenkit érint egyformán a válság. Persze nem irigylem Chris Harrist - csak egy kicsit -, megdolgozott érte, és keményen szív is új büszkeségével, a 2004-es, 18 ezer mérföldet futott Scaglietti Ferrarival. A látszat ellenére neki se könnyű: tegnapelőtti hír, hogy a motorvezérlő elektronika hibáját jelezte ki a kocsija, amiről egy héttel korábban pedig az derült ki, hogy nem fér be a garázsába. Mert a 612 Scaglietti nagy. Nagyon nagy.
Nem egészen tíz centivel marad el az ötméteres hossztól, nem egészen öt centivel a kétméteres szélességtől, de még a tengelytávja is majd' három méter. Persze lapos, mint egy rendes sportkupé, bár azért ez a laposság is viszonylagos: az 1344 milliméter magas kocsi mellett állva lenyűgöznek a méretei. Valószínűleg a nagy méretek és a 12 méteres, távolsági buszokat idéző fordulókör miatt húzta meg a tulajdonos a gyöngyházfehér színű kocsi lökhárítójának jobb első sarkát. Nem nagy a sérülés, de így nyilván nem maradhat.
Nem is olyan rég még hasonló hibák kijavításához Bécsbe kellett vinni a garanciális Ferrari és Maserati modelleket - itthon nem volt az olaszok által elfogadott javítóműhely. Ma viszont már elég a Csepel-szigetre kimenni, úgy látszik, a Dukko-Lux Kft. munkatársai elég ügyesek a Ferrarinak és a Maseratinak, mert Magyarországon ők lettek a két sport- luxuskocsikat gyártó cég hivatalos javító és fényező partnerei. Azért ez nem semmi.
Így ez a káprázatos Scaglietti is hozzájuk került, aminek kis sérülését ráadásul egy különleges, UV-fényes technológiával javították. Hasonló módszert a fogorvosok is használnak, és az a lényege, hogy olyan anyagokkal dolgoznak, amelyek UV fény hatására azonnal megszáradnak. Az UV-lámpával háromszor villantanak a kezelt felületre, ami így gyorsan megszárítja a felvitt anyagot. Védőszemüveg nélkül megvakítana, akkora fényerővel villan a lámpa, ezért jár a rendszerhez egy hegesztőmaszkhoz hasonló védőmaszk is.
Nem olcsó a módszer, az UV-lámpás villantókészülék olyan hatmillió forintos beruházás, a speciális alapanyagokat pedig százezer forintos nagyságrendben méri a forgalmazó - félkilós kiszerelésben. Viszont sok nem is kell belőlük: a Ferrari női tenyérnyi sérülésének javításakor 10 grammos nagyságrendben fogytak. Többek között azért kell ilyen kevés - és azért ilyen drága -, mert nagyon magas, közel 90%-os a szárazanyag-tartalma.
UV-fénnyel szárítják az alapozó kittet, a közbenső réteget és a szín után a lakkot. Magát a színt viszont hagyományos alapanyagokból fújják a kocsira. Az UV-re száradó anyagok előnye a hagyományos, két komponensűekhez képest, hogy sokkal gyorsabban lehet velük dolgozni, nincs a száradás miatt hosszú üresjárat a javításban. A Scaglietti sérülésének hagyományos javítása nagyjából fél napot vett volna igénybe, az UV-fénnyel szárító módszerrel viszont egy óra alatt megvolt az egész. Nem elhanyagolható különbség.
Viszont ennek az eljárásnak is van hátránya: csak kis sérülések javításához használható, olyan, tenyérnyi méretű felületekhez, amit az UV-lámpa teljesen be tud takarni. Egész autót, de még egész elemet sem lehet vele fényezni - azokra marad a hagyományos megoldás.
A Scaglietti javítása nemcsak a különleges segédanyagok miatt egyedi, de ez a gyöngyházfehér szín sem mindennapos. A színhez kevert gyöngyházszemcsék szerkezete az őrlés folyamán félgömb alakú lett, ami fentről, merőleges szögben nézve fehér színt ad, jobbról lilásnak tűnik, balról pedig zöldnek. Ezt a hatást a szemcsék optikai visszatükröződése okozza.
Szerencsére hálás szín a fehér, könnyebb javítani, mint egy sötétebb árnyalatot, de nem árt, ha ügyes kezű és jó szemű, aki a szórópisztolyt kezeli. Szakértők szerint egy kikevert anyagot vagy ötféle árnyalatban tud a fényező fújni, attól függően, hogyan használja a szórópisztolyt. Eltérő lehet az árnyalat már attól is, ha a fényezőpisztolyt más tempóban mozgatja, vagy nem a megfelelő szögben és optimális távolságra tartja a fényezendő felülettől.
Szerencsére ez a Scaglietti nagyon szép lett, és a számla se volt túl vaskos: a tulajdonos megúszta nagyjából 50-60 ezer forintból. És angol kollégánk, Chris Harris miatt sem kell aggódni, garanciában javították fekete Ferrarijának elektromos problémáit. Még hogy egy majd' kéttonnás, 5,7 literes, 540 lóerős V12 szupersportkocsival nehéz az élet! Piha.